Betalning och villkor
Vi erbjuder flera olika betalsätt, välj det som passar dig bäst. Fakturan skickas automatiskt varje månad när du blir ny kund, men du kan byta till betalning varannan månad om du vill.
Om du inte valt något annat får du automatiskt din faktura som pappersfaktura med inbetalningskort på posten. Vi rekommenderar dig gärna att välja att få din faktura digitalt, ett säkert alternativ!
Om du vill byta fakturaintervall från månadsvis till varannan månad eller tvärt om kan du göra detta genom att meddela vår kundservice via formuläret på sidan Kontakt.
Kivra
Vi är anslutna till Kivra, en digital brevlåda som används av många företag och myndigheter. För att få dina fakturor till Kivra är det bara att ladda ner appen eller gå in på www.kivra.se och registrera dig. Om du idag får fakturorna från oss som e-faktura eller e-postfaktura behöver du avsluta detta om du vill få fakturan till Kivra istället.
Om du får fakturan till Kivra idag men inte vill ha den dit kan du ändra detta i Kivra-appen. Gå in i Kivra-appen och sedan vidare till Inställningar – Avsändare – Brev. Där söker du upp Tranås Energi och kryssar sedan ur ”Digital post från avsändaren”.
E-faktura
De flesta banker i Sverige erbjuder möjlighet till elektronisk faktura, e-faktura. Det innebär att du får din faktura direkt till din internetbank, istället för i ett kuvert på posten.
Fyll i formuläret nedan för att byta till e-faktura. Du som tecknat om ditt elavtal behöver inte anmäla dig på nytt om du har e-faktura sedan tidigare.
E-postfaktura
Om du hellre vill få din faktura till din e-postadress än i brevlådan kan du välja e-postfaktura.
Fyll i formuläret nedan för att byta till e-postfaktura.
Autogiro
Du kan kombinera alla våra betalalternativ med ett autogiro, så att beloppet dras automatiskt på betaldagen. Perfekt för dig som ofta är bortrest eller vill lägga din tid roligare saker än att betala räkningar!
Kontouppgifter
För betalning av din faktura gäller följande hänvisningsnummer:
Plusgiro 489 05 04-6 (OCR-konto)
Bankgiro 5082-1842
IBAN SE19 9500 0099 6034 4826 2661
SWIFT NDEASESS
Avtalsvillkor
Elhandel
Särskilda avtalsvillkor Tranås Energi AB
Allmänna avtalsvillkor EL 2012 (rev 2)
Särskilda avtalsvillkor anvisad konsument
Elnät
Fjärrvärme
Fibernätet TRAMAN
Klagomålshantering
Om du har några synpunkter på oss eller gällande ditt avtal är du välkommen att kontakta vår kundservice, så gör vi vårt bästa för att lösa ditt ärende.
Om du inte är nöjd med hur ditt ärende blivit behandlat av oss kan du givetvis föra din åsikt vidare. Det finns flera olika myndigheter som kan hjälpa dig med rådgivning kring ditt ärende.
Oberoende användarrådgivning
Hos nedanstående kan du som konsument för oberoende användarrådgivning t ex råd om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder och jämförelseprofiler:
Tranås kommuns energi- och klimatrådgivning
www.tranas.se
Energimarknadsbyrån
Energimarknadsbyrån är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
www.energimarknadsbyran.se
Omprövning
Allmänna reklamationsnämnden – ARN
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som opartiskt prövar konsumenttvister. Nämnden kan inte ge råd i enskilda ärenden. Vänd dig i stället i första hand till konsumentvägledningen i din kommun.
www.arn.se
Marknadsdomstolen
Marknadsdomstolen handlägger mål som gäller frågor om olika former av marknadsföring skett på ett riktigt sätt.
www.marknadsdomstolen.se
Energimarknadsinspektionen (EI)
Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme. De kontrollerar bland annat nätavgifterna och leveranskvaliteten.
www.ei.se
Energimyndigheten
Konsumenten har rätt till förhandling med leverantören om priset för fjärrvärme eller om kapaciteten hos konsumentens anslutning till fjärrvärmeverksamheten. Om detta inte leder till överenskommelse har konsumenten enligt §9.3 i de allmänna avtalsvillkoren rätt att ansöka om medling hos Energimyndigheten.
www.energimyndigheten.se