Konsumenträttigheter

Hem » Privat » Kundservice » Konsumenträttigheter

Här har vi samlat information gällande dina rättigheter som konsument. Om du har frågor gällande dina avtal hos oss är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Oberoende rådgivning

Elpriskollen
För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen.
www.elpriskollen.se

Tranås kommuns energi- och klimatrådgivning
Kostnadsfri och oberoende information och stöd i energifrågor.
www.tranas.se

Konsumenternas energimarknadsbyrå
Konsumenternas Energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
www.energimarknadsbyran.se

Klagomålshantering

Om du har några synpunkter på oss eller gällande ditt avtal är du välkommen att kontakta vår kundservice, så gör vi vårt bästa för att lösa ditt ärende.

Om du inte är nöjd med hur ditt ärende blivit behandlat av oss kan du givetvis föra din åsikt vidare. Det finns flera olika myndigheter som kan hjälpa dig med rådgivning kring ditt ärende.

Omprövning

Allmänna reklamationsnämnden – ARN
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som opartiskt prövar konsumenttvister. Nämnden kan inte ge råd i enskilda ärenden, så vänd dig i första hand till konsumentvägledningen i din kommun.
www.arn.se Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm

Marknadsdomstolen
Marknadsdomstolen handlägger mål som gäller frågor om olika former av marknadsföring skett på ett riktigt sätt.
www.marknadsdomstolen.se

Energimarknadsinspektionen (EI)
Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme. De kontrollerar bland annat nätavgifterna och leveranskvaliteten.
www.ei.se

Energimyndigheten
Konsumenten har rätt till förhandling med leverantören om priset för fjärrvärme eller om kapaciteten hos konsumentens anslutning till fjärrvärmeverksamheten. Om detta inte leder till överenskommelse har konsumenten enligt §9.3 i de allmänna avtalsvillkoren rätt att ansöka om medling hos Energimyndigheten.
www.energimyndigheten.se

Avtalsvillkor

Dina rättigheter som elkonsument

Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre veckor. (9 kap. 11 § ellagen)

Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha
rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas
av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)

Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt

Din elleverantör måste leverera el till dig tills du byter elleverantör eller slutar ta ut el. (9 kap. 14 § ellagen). Du har rätt att få information 60 till 90 dagar innan ett tidsbestämt avtal löper ut. Av informationen ska det framgå när ditt avtal upphör att gälla, vilken uppsägningstid som gäller och vilket avtal du kommer få om du inte säger upp det nuvarande avtalet. (9 kap. 15 § ellagen)

Din elleverantör är skyldig att ta emot och betala för den förnybara el som du producerar om du är berättigad till skattereduktion för mikroproduktion och om du inte har ingått avtal med en annan elleverantör om att ta emot elen. (9 kap. 16 § ellagen)

Dynamiska elpriser

Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med avtal med dynamiskt elpris innan du ingår ett sådant avtal. (9 kap. 17 § ellagen)

Uppgifter i elavtalet

Du har rätt att ta del av följande avtalsvillkor innan avtalet ingås eller bekräftas. Detta gäller även om avtalet ingås genom en mellanhand. (9 kap. 21 § ellagen)

  1. elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats,
  2. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att påbörja leveranserna,
  3. den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
  4. vilka tjänster som avtalet omfattar,
  5. elleverantörens åtagande,
  6. villkoren för fakturering och betalning,
  7. vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
  8. villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
  9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
  10. villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
  11. var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster EIFS 2024:2 och villkor samt om konsumenträttigheter, och
  12. hur tvistlösning utanför domstol inleds.

Information om ändrade avtalsvillkor

Innan elleverantören ändrar dina avtalsvillkor i ett avtal som löper tills vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla. Du ska också informeras om din rätt att säga upp avtalet. Om det är priset för elleveransen som ändras ska du få veta skälen till det. (9 kap. 23 § ellagen)

Fakturering

Faktureringen ska baseras på din elförbrukning men om ditt nätföretag inte har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad
förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få din faktura i elektronisk form. Elleverantören får inte ta betalt för att skicka
en faktura till dig. (9 kap. 24 och 27 §§ ellagen, 6–7 §§ förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Betalningssätt

Elleverantören får ta ut en avgift för det betalningssätt som du har valt men avgiften får inte överstiga kostnaderna för användningen av betalningssättet.
(9 kap. 29 § ellagen)

Aggregeringstjänster m.m.

Du ska, oberoende av ditt avtal med en elleverantör och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans. (9 kap. 31 §
ellagen)

Elleverantören får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav för att du har ett avtal om en aggregeringstjänst. Elleverantören ska på begäran
lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag som du utser. (9 kap. 26 och 33 §§ ellagen)

Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning

Du ska utan kostnad få uppgifter om din elförbrukning via elleverantörens webbplats som kräver din inloggning eller applikation som kräver din inloggning.
(12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster och 3 kap. 7 § EIFS 2024:2)

Du ska också utan kostnad få uppgifter om historisk elförbrukning från elleverantören. Uppgifterna ska omfatta din elförbrukning från de föregående
tre åren. (14 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Om du inte har en mätare som kan fjärravläsas ska du få uppgift om din elförbrukning från elleverantören minst var sjätte månad. Uppgifterna ska
dock lämnas var tredje månad om du begär det eller har valt elektronisk fakturering. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Avbrytande av elöverföring

Din el får stängas av endast om du har åsidosatt dina skyldigheter och det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott. Du ska också ha uppmanats att vidta rättelse inom en skälig tid och ha informerats om att elen kan stängas av.

Elen får inte stängas av om du har åtgärdat bristen inom den tiden. Om det finns anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada får din el inte stängas av. (11 kap. 2 § ellagen)

Om skälet till att din el ska stängas av är att du inte har betalat din elräkning finns ytterligare krav för att elen ska få stängas av. Elleverantören ska informera dig om vilka alternativ som finns för att undvika att elen stängs av. Du ska också ha uppmanats att betala inom tre veckor från att du delgavs en betalningsuppmaning. Om skulden är tvistig, det vill säga om du har bestridit skulden, får din el inte stängas av förrän tvisten är löst. (11 kap. 3 § ellagen)

Om din el stängs av på begäran av din elleverantör utan att de nödvändiga förutsättningarna är uppfyllda har du rätt till ersättning för skador som orsakas av att elen stängs av. Sådant skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet. Du måste meddela elleverantören om du har ett krav på ersättning inom två år från det att skadan inträffade. (11 kap. 6, 9–10 §§ ellagen)